1. Opprette mva-melding
- Gå til "Regnskap>Mva-melding".
- Velg korrekt periode for rapportering.
- Klikk på "Opprett mva-melding og lås periode".
Regnskapet låses for mva-posteringer etter at mva-meldingen opprettes.
2. Hva skjer etter mva-meldingen opprettes?
Det opprettes et bokføringsbilag av systemet som flytter mva-beløpene fra de ulike mva-kontoene til oppgjørskonto for mva i det mva-meldingen blir opprettet.
Kontroller grunnlaget i mva-bilaget før du går videre med å sende mva-meldingen til Skatteetaten.
3. Legge inn merknad på mva-melding
I mva-meldingen skal du ved avvik og spesielle tilfeller benytte merknader per linje, eller merknader for hele oppgaven.
- Gå til "Regnskap>Mva-melding" og bla ned til seksjonen "Merknad for mva-melding".
Her finner du en oversikt over standard kommentarer. - Bruker du egendefinert tekst? Meldingen vil da behandles manuelt av saksbehandler i Skatteetaten.
3. Oversikt over merknader finner du ved å klikke på "Legg til merknad for mva-melding +".
Ofte stilte spørsmål
Jeg har oppdaget feil på mva-meldingen, hva gjør jeg?
For å korrigere på feil i forhold til mva-poster så må mva-meldingen reverseres.
Jeg mangler et bilag, hvordan fører jeg det inn?
For å kunne opprette en ny mva-postering i en opprettet mva-melding må du reversere mva-meldingen først.