Status | Forklaring |
Grønn hake |
Fakturaen er sendt som link og lest av mottaker. |
Gul varselstrekant |
Fakturaen er forfalt til betaling. Forfallsdatoen er markert i rødt. |
Grå pil |
Fakturaen er sendt, men ikke lest av mottaker. Fakturaer sendt som vedlegg viser kun status sendt.
Pilen forsvinner når fakturaen har passert forfallsdatoen uten å være betalt enda. |
Manuell utsendelse |
Fakturaen er sendt ut manuelt. Dette dukker opp når e-postadressen ikke er registrert på kunden. Feltet «E-postadresse for fakturaer og purringer» står tomt på fakturaen det gjelder. |
Sendt | Faktura er sendt med dato for utsendelse. |
Sendt som EHF-faktura | Fakturaen er sendt som EHF med dato for utsendelse. |
Lest | Fakturaen er lest av mottaker. |
Brevutsendelse behandlet av distributør |
Fakturaen er sendt som papirfaktura. Vi sender og behandler papirfakturaer hvis kontaktinformasjon og adresse på kunden er riktig. |
Står det «(ble levert som e-post)» i statusen selv om fakturaen skulle bli sendt som Avtalegiro eller eFaktura?
- Hvis det står at avtalegiroen ble levert som eFaktura, betyr det at mottakeren ikke har satt opp avtalegiro med selskapet ditt enda. Dette kan skje hvis du har valgt avtalegiro som sendemåte manuelt i kundekortet. Da sendes fakturaen på e-post istedenfor.
- Hvis det står på avtalegiroen at den ble levert som e-post, så betyr det at det ikke ble funnet en eFaktura-mottaker med informasjonen du oppga. Da blir e-post brukt som sendemetode frem til avtalegiro er satt opp av kunden.
- Hvis det står på eFakturaen at den ble levert som e-post, så er det av lignende årsak som over. Dette skjer sjelden, men kan skje hvis mottakeren deaktiverte mottak av eFaktura rundt den tiden du sendte den.
Vil du lære mer?
Hvordan bruker jeg fakturaoversikten?
Ofte stilte spørsmål
Hvorfor har utsendingen av papirfakturaen feilet?
Om fakturaen har status som sier at papirfakturaen har feilet, så skyldes dette ofte at adressen på ordren/fakturaen ikke er riktig. Dobbeltsjekk at adressen stemmer.