Artikkelen er et oppslagsverk for vanlige feilmeldinger som dukker opp ved opprettelse av ny bankavtale eller godkjenning av betaling. Velg feilmeldingen du får opp for å se forklaring og hvordan du løser det.
Forklaring på statusoversikt for betalinger finner du her
Har du fått feilmelding på en avvist betaling? Les mer her.
"Kontonummeret til kreditor "Selskap AS" er endret fra "0000" til "0000"
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Denne feilmeldingen dukker opp dersom du skal betale skatt/arbeidsgiveravgift.
Når du betaler lønn overføres skatt fra driftskonto til skattetrekkskonto. Da brukes kontonummeret til skattetrekkskontoen.
Når det er tid for å betale skatt/arbeidsgiveravgift, så blir betalingen med arbeidsgiveravgift lagt med Skatteetatens kontonummer, men med bedriftens navn.
Derfor ser det ut som en ny kreditor hver gang du skal betale skatt/arbeidsgiveravgift.
Hvordan løser jeg dette?
Dette er kun til informasjon. Bekreft endringen og gå videre med å godkjenne betalingen.
"Du har ikke de nødvendige rollene til å utføre denne operasjonen"
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Systemet kan ikke registrere at du har full betalingstilgang.
Hvordan løser jeg dette?
Har du full betalingstilgang?
Hvis ikke må du ta kontakt med brukeradministrator i selskapet du jobber i for å få tildelt de nødvendige tilgangene.
Dersom du har betalingstilgang så kan du følge stegene beskrevet under:
- Klikk på varslingsbjella øverst på høyre hjørne.
- Har du et varsel der det står "Opprett Autopay bruker" eller "Oppdater Autopay bruker"?
- Klikk på varselet. Tripletex danner kobling opp mot Autopay på brukeren din.
Dersom stegene beskrevet her ikke løser problemet, ta kontakt med support på chat.
"Du er ikke registrert som godkjenner i nettbanken"
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Systemet kan ikke registrere at du har de nødvendige rettighetene i nettbanken til å godkjenne betalinger.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med banken din og sørg for at du har rettighet til å godkjenne og betale.
"Angitt personnummer er ikke korrekt"
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Systemet greier ikke å skape koblingen mot Autopay og korrekt BankID.
Hvordan løser jeg dette?
Ved førstegangs bankID identifisering kan denne feilmeldingen dukke opp, du må da skape manuelt koblingen opp mot Autopay og BankID.
Følg stegene beskrevet under:
- Logg ut av Tripletex, og eventuelt innlogging i AutoPay (det lønner seg å lukke alle nettleservinduer).
- Åpne et nytt nettleservindu og gå til home.visma.com.
- Logg deg inn med e-postadresse, passord og 6-sifret kode du vanligvis bruker når du skal godkjenne betalinger. Ikke bruk BankID som innlogging her!
- Når du er logget inn, får du en liste over betalinger som da ikke er ferdig godkjente. Velg en og trykk på "Godkjenn betaling".
- Du vil da bli bedt om å skrive inn passord og 6-sifret kode, og deretter vil du bli bedt om å identifisere deg med BankID.
- Når du har identifisert deg med BankID, vil du få spørsmål om du vil linke kontoen din. Dette må du godkjenne. Når alt er i orden får du et stort smilefjes, og alt er klart.
- Etter dette kan du igjen godkjenne betalinger direkte fra Tripletex.
"Feil kode eller totrinnskontroll er ikke aktivert"
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Systemet kan ikke registrere at du har aktivert tofaktorautentisering på Visma Connect (Autopay-brukeren).
Hvordan løser jeg dette?
Sørg for å sjekke at tofaktorautentisering i Visma Connect er satt opp.
Følg stegene beskrevet under for å sjekke dette:
- Gå til home.visma.com.
- Logg deg inn med brukernavn og passord. Ikke bruk BankID for innlogging her.
-
Får du opp et skjermbilde med "Legg til et ekstra lag med sikkerhet"?.
Dette betyr at du ikke har aktivert tofaktorautentisering:
Følg stegene beskrevet her for å aktivere tofaktorautentisering med å legge til et ekstra lag med sikkerhet -
Får du opp et skjermbilde der du blir spurt om å skrive inn en 6-sifret kode, men du har ikke kjennskap til hvilken 6-sifret kode det er snakk om?
Da kan det være at tofaktorautentisering er blitt satt opp feil på din bruker.
Følg stegene beskrevet her for å få satt opp tofaktorautentisering på nytt -
Blir du logget rett inn?
- Klikk på navnet ditt øverst på høyre hjørne.
- Velg "Mine opplysninger".
- Bla ned til seksjonen "Pålogging med passord".
- I feltet "Totrinnskontroll" klikk på "Aktiver totrinnskontroll".
- Følg da stegene beskrevet her for å få satt opp tofaktorautentisering på din bruker
Dersom dette ikke løser problemet må du sjekke at telefonens hovedtid står på Automatisk:
Les mer om hvordan stiller inn telefonens hovedtid på Automatisk for iPhone her
Les mer om hvordan du stiller inn telefonens hovedtid på Automatisk for Android her
"Feil passord"
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har skrevet inn feil passord for brukeren din.
Hvordan løser jeg dette?
Sørg for at du ikke bruker autofyll på passord-feltet. Fjern alt som står på passord-feltet og skriv passordet inn på nytt.
Dersom det ikke løser problemet må du tilbakestille passordet ditt:
- Gå til home.visma.com.
- Skriv inn brukernavnet ditt.
- Klikk på "Neste".
- Klikk på "Glemt passord".
- Huk på "Jeg er ikke en robot".
- Klikk på "Tilbakestill passord".
- Du vil motta en e-post fra Visma, følg da instruksen på e-posten for å sette opp et nytt passord.
- Forsøk å godkjenne betalingen på nytt med nytt passord.