Her finner du et oppslagsverk for vanlige feilmeldinger som kan dukke opp ved opprettelse av ny bankavtale eller godkjenning av betaling. Velg feilmeldingen du får opp for å se forklaring og hvordan du løser det.
Forklaring på statusoversikt for betalinger finner du her.
Har du fått feilmelding på en avvist betaling? Les mer her.
«Kontonummeret til kreditor «Selskap AS» er endret fra «0000» til «0000»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Dette er et varsel som dukker opp dersom du betaler til et annet kontonummer enn tidligere til samme leverandør, eller når du betaler til en leverandør du ikke har betalt til før.
Varselet dukker også ofte opp hvis du skal betale skatt/arbeidsgiveravgift.
Når du betaler lønn overføres skatt fra driftskonto til skattetrekkskonto. Da brukes kontonummeret til skattetrekkskontoen. Når det er tid for å betale skatt/arbeidsgiveravgift, så blir betalingen med arbeidsgiveravgift lagt med Skatteetatens kontonummer, men med bedriftens navn. Derfor ser det ofte ut som en ny kreditor hver gang du skal betale skatt/arbeidsgiveravgift.
Hvordan løser jeg dette?
Dette er kun til informasjon. Bekreft endringen og gå videre med å godkjenne betalingen.
«Du har ikke de nødvendige rollene til å utføre denne operasjonen»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Betalingstilgang er ikke riktig tildelt i Autopay, selv om det er gitt full tilgang i Tripletex.
Hvordan løser jeg dette?
Be en som har administratortilgang i selskapet om å fjerne og legge til betalingstilgang på nytt på din bruker. Når tilgangen er gitt, vil du få et varsel i Tripletex:
- Klikk på varslingsbjella øverst i høyre hjørne.
- I varselet skal det stå enten «Opprett Autopay bruker» eller «Oppdater Autopay bruker».
- Klikk på varselet. Tripletex danner kobling opp mot Autopay på brukeren din.
Hvis disse stegene ikke løser problemet, så ta kontakt med support på chat.
«Du er ikke registrert som godkjenner i nettbanken»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Systemet kan ikke registrere at du har de nødvendige rettighetene i nettbanken til å godkjenne betalinger.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med banken din og sørg for at du har rettighet til å godkjenne og betale.
«Bankkontonummeret er ikke godkjent for denne leverandøren»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du mangler tilgangen «Kan endre kontonummer for betalinger på kunder/leverandører».
Hvordan løser jeg dette?
En brukeradministrator må gi deg tilgangen «Kan endre kontonummer for betalinger på kunder/leverandører» under brukertilganger på ansattkortet ditt. For regnskapsførerkonto finner du også tilgangen under «Klienttilgang».
«Angitt personnummer er ikke korrekt»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Denne feilmeldingen kan dukke opp når du skal godkjenne en betaling og prøver å koble Autopay til BankID i Tripletex. Systemet klarer ikke å skape koblingen automatisk, og du må derfor bekrefte fødselsnummeret ditt manuelt.
Hvordan løser jeg dette?
Følg disse stegene:
- Logg ut av Tripletex og AutoPay (det lønner seg å lukke alle nettleservinduer).
- Åpne et nytt nettleservindu og gå til home.visma.com.
- Logg deg inn med e-postadresse, passord og 6-sifret kode du vanligvis bruker når du skal godkjenne betalinger. Ikke bruk BankID som innlogging her.
- Når du er logget inn, får du en liste over betalinger som da ikke er ferdig godkjente. Velg en og trykk på «Godkjenn betaling».
- Du vil da bli bedt om å skrive inn passord og 6-sifret kode, og deretter vil du bli bedt om å identifisere deg med BankID.
- Når du har identifisert deg med BankID, vil du få spørsmål om du vil linke kontoen din. Dette må du godkjenne. Når alt er i orden får du et stort smilefjes, og alt er klart.
- Etter dette kan du igjen godkjenne betalinger direkte fra Tripletex.
«Feil kode eller totrinnskontroll er ikke aktivert»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Systemet kan ikke registrere at du har aktivert tofaktorautentisering på din bruker.
Hvordan løser jeg dette?
Sørg for å sjekke at du har satt opp tofaktorautentisering.
Slik gjør du det:
- Klikk på profilbilde øverst til høyre og velg «Min profil» i Tripletex.
- Klikk på «Gå til Visma Connect».
- Bla ned til seksjonen «Pålogging med passord» og se på feltet «Totrinnskontroll».
- Står det «Deaktiver totrinnskontroll» er tofaktorautentisering satt opp på din bruker. Står det «Aktiver totrinnskontroll», så er ikke tofaktorautentisering aktivert på din bruker.
Følg stegene beskrevet her for å få satt opp tofaktorautentisering på din bruker.
Har du fremdeles problemer?
Sjekk at telefonens hovedtid står på Automatisk.
Slik sjekker du det for ..
![]() |
![]() |
«Feil passord»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har skrevet inn feil passord for brukeren din.
Hvordan løser jeg dette?
Sørg for at du ikke bruker autofyll på passord-feltet. Fjern alt som står på passord-feltet og skriv passordet inn på nytt.
Dersom det ikke løser problemet, må du tilbakestille passordet ditt:
- Gå til home.visma.com.
- Skriv inn brukernavnet ditt.
- Klikk på «Neste».
- Klikk på «Glemt passord».
- Huk på «Jeg er ikke en robot».
- Klikk på «Tilbakestill passord».
- Du vil motta en e-post fra Visma, følg da instruksen på e-posten for å sette opp et nytt passord.
- Forsøk å godkjenne betalingen på nytt med nytt passord.
Hvis du godkjenner betalinger med Bank-ID, men får feilmelding ved betaling kan det være det er lokale problemer i banken. Undersøk med banken din om det er feil på Bank-ID.