Kansellering av betalinger utføres ulikt på tvers av bankintegrasjon Mini og bankintegrasjon via Autopay.
Hva betyr kansellering av betalinger?
Kansellering av betalinger betyr å stoppe en betaling som er sendt til bank, mottatt eller akseptert av banken før det går ut av bank.
Bankintegrasjon via Autopay
Betalinger som er godkjent og er sendt til banken er ikke mulig å kansellere i Tripletex. Betalingen må avvises i nettbanken.
Nordea Bedriftsnettbank
Betalinger tilknyttet Nordea Bedriftsnettbank er ikke mulig å avvise i nettbanken. Ta kontakt med banken for hjelp til å avvise betalingen.
Banken sender en returfil tilbake, og status på betalingen vil endre seg til "Kansellert" og åpne betalingen for endring.
Oppdaterer ikke status på betalingen seg?
Les mer om hengende status på betaling her
Bankintegrasjon Mini
Betalinger som er godkjent og er sendt til bank er mulig å kansellere i Tripletex med bankintegrasjon Mini.
Kun den som har godkjent betalingen kan kansellere betalingen.
- Gå til "Bank>Betalinger".
- Huk på betalingen du ønsker å kansellere.
- Klikk på avbryt ikonet på betalingen du ønsker å kansellere.
Er betalingen ikke godkjent , og du ønsker å slette betalingen fordi det er for eksempel registrert med feil betalingskonto?
Sletting av betaling kan gjøres på to måter:
- Slette betaling som ligger til godkjenning via bilaget
- Slette betaling(er) som ligger til godkjenning via betalingsoversikten
Slette betaling som ligger til godkjenning via bilaget
- Gå til “Bank>Betalinger”.
- Klikk på bilagsnummer i blått på leverandørfaktura som du ønsker å slette betaling på.
3. Bla ned til seksjonen “Betalinger”.
4. Klikk på x-ikonet på raden der det står “Betaling - ikke godkjent med engangskode”.
Betaling er nå slettet.
Slette betaling(er) som ligger til godkjenning via betalingsoversikten
- Gå til “Bank>Betalinger”.
- Marker bilag(ene) du ønsker å slette.
- Klikk på de tre prikkene øverst på høyre hjørne.
- Velg “Slett”.
Betaling er nå slettet.