Har du kjøpt en vare eller tjeneste og vil registrere faktura fra en leverandør?
Kjøp kan registreres på ulike måter i Tripletex:
- Enkel føring av leverandørfaktura (anbefalt)
- Detaljert føring av leverandørfaktua
- Avansert bilag
Du kan manuelt registrere faktura fra leverandør, men du kan også motta det automatisk.
Les mer om å sende og motta EHF her
I denne artikkelen vil vi gå gjennom både hvordan du manuelt registrerer en leverandørfaktura, men også bilagsflyten dersom du mottar det automatisk.
Mottar du leverandørfaktura som EHF eller annen elektronisk bilag i bilagsmottaket, kan du registrere de derifra.
Ønsker du å manuelt håndtere bilagsføringen kan du registrere faktura ved å:
- Laste faktura opp i bilagsmottaket og registrere det som ønsket bilagstype derifra
- Registrere leverandørfaktura som bilag via hovedmenyen
1. Registrering av bilag i bilagsmottaket (EHF)
Mottar du EHF-faktura eller annen elektroniske bilag kan du da følge stegene beskrevet under.
1. Gå til “Bilag>Bilagsmottak”.
2. Finn frem til bilaget det gjelder, og klikk på “Enkel føring” eller “Detaljert føring”.
Du vil da kunne føre leverandørfakturaen med enkel eller detaljert føring.
Vi anbefaler å bruke enkel føring av leverandørfaktura.
Les mer om enkel føring av leverandørfaktura her
Har du behov for viderefakturering på prosjekt, anbefaler vi detaljert føring av leverandørfaktura.
Les mer om detaljert føring av leverandørfaktura
3. Du vil nå komme til føringssiden. Dersom det er en EHF faktura vil systemet automatisk lese og fylle inn feltene.
4. Fyll inn nødvendig informasjon, og registrer betaling.
5. Klikk på “Opprett”.
Bilaget er nå opprettet.
Automatisk bokføring av bilag ved
lagring
Det er en innstilling for hvordan bilaget behandles når du klikker på “Opprett”.
Bilaget kan enten bokføres med en gang du klikker på “Lagre” eller du kan velge å vente med å bokføre det.
1. Denne innstillingen finner du under profilbilde øverst på høyre hjørne og velg “Min profil”.
2. Velg fanen “Brukerinnstillinger”.
3. Under seksjonen “Brukerpreferanser” finner du innstillingen “Bilag bokføres automatisk ved lagring”.
Hukes denne på vil bilaget bokføres med en gang du klikker på “Lagre” og deretter sendes til hovedbok.
Du vil da finne bilaget under “Bilag>Bilagsoversikt”. Her har du oversikt over alle bokførte bilag.
Hukes denne av kan du velge å ikke bokføre bilaget. Velger du å ikke bokføre bilaget vil bilaget bli sendt til “Bilag>Ikke bokførte bilag”.
2. Laste faktura opp i bilagsmottaket
- Gå til “Bilag>Bilagsmottak”.
- Klikk på “Last opp” øverst på høyre hjørne.
3. Dra og slipp fakturaen du ønsker å føre i den blå drop down boksen, eller klikk på binders-ikonet for å laste ned fakturaen fra maskinen din.
Fakturaen kan også sendes til ebilagsadressen som du finner øverst på siden under “Bilag>Bilagsmottak”.
4. Bilaget vil nå ligge i bilagsmottaket.
5. Klikk på “Registrer” og velg om du ønsker å føre bilaget med enkel føring eller detaljert føring av leverandørfaktura.
6. Du vil nå komme til føringssiden.
Har du aktivert tjenesten “Fakturatolk” vil systemet tolke fakturaen og lese inn de feltene den greier å lese inn. Disse feltene vil da være markert i gult.
7. Fyll inn nødvendige felt og velg ønsket betalingsform for å registrere betaling på bilaget.
Har du aktivert tjenesten “Attestering” kan du legge bilaget til attestering.
Deretter klikk på “Opprett”.
Bilaget er nå opprettet med betaling.
3. Registrere leverandørfaktura som bilag via hovedmenyen
- Gå til “Bilag>Nytt bilag" og velg hvordan du ønsker å føre bilaget.
- Du vil nå komme til føringssiden.
Her må du legge inn all informasjon manuelt selv, sørg også for å registrere betaling.
Bruker du avansert bilag må betalingen registreres manuelt med debit og kredit, betalingen må da også utføres manuelt i nettbanken.
3. Klikk på “Opprett” nederst til venstre.
4. Klikk på fanen “Vedlegg” og last ned faktura der.
Du kan velge å legge til sider fra bilagsmottak, fra dokumentmottak eller legge til via filopplasting.
5. Klikk på ønsket seksjon for å laste opp vedlegg.
6. Klikk på "Lagre" når du har lastet opp vedlegget.
Da har du opprettet en leverandørfaktura med enkel føring og registrert betaling.
Har du bankintegrasjon via Autopay?
Les mer om Autopay betalingsflyt her