Fra og med 2023 er det innført ekstra arbeidsgiveravgift på 5% på lønn og ytelser som overstiger 750.000 per person. Velg det du ønsker å lese mer om under.
Les mer om ekstra arbeidsgiveravgift på a-melding her
Hvordan rapporterer jeg inn ekstra arbeidsgiveravgift?
- Send inn a-melding for å beregne, føre og rapporteres ekstra arbeidsgiveravgift.
- En ny seksjon "Korrigering ekstra arbeidsgiveravgift for lønn over 750 000" dukker opp lengre ned i a-meldingen. Beløpet blir automatisk beregnet for ansatte med beløp over 750 000, deretter blir det bokført og rapportert på a-meldingen.
- Her ser du grunnlaget (altså beløpet over 750.000) og beløpet som vil rapporteres, per ansatt.
Har du aktivert ansattregnskap i "Regnskap>Innstillinger"? Du ser føringene per ansatt i hovedboken.
Ansattregnskap fjernes i "Regnskap>Innstillinger" når det er aktivert.
Hva inngår i dette grunnlaget?
Alle arbeidsgiveravgiftspliktige ytelser inngår i dette grunnlaget, utenom pensjonssparing (OTP). Refusjon sykepenger inngår også i dette grunnlaget, og påvirker den ansatte dette føres på.
Hvilken konto føres ekstra arbeidsgiveravgift på?
Standard føres ekstra arbeidsgiveravgift på samme konto som arbeidsgiveravgift. Dette er:
- 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift som balansekonto
- 5400 Arbeidsgiveravgift som kostnadskonto
Ønsker du å endre på regnskapskontoen som ekstra arbeidsgiveravgift føres på? Velg en kostnadskonto og en balansekonto for dette. Slik gjør du det:
- Gå til "Regnskap>Innstillinger" i hovedmenyen.
- Velg fanen "Regnskapsregler" og bla ned til seksjonen "Konteringsregler".
- Se etter feltet "Gjeld" for å legge inn balansekonto, og feltet "Kostnader" for å legge inn kostnadskonto. Finn deretter raden "Ekstra arbeidsgiveravgift".
- Klikk på "Ikke valgt" og velg ønsket regnskapskonto i nedtrekksmenyen. Husk at du må gjøre dette for både balansekonto og kostnadskonto for ekstra arbeidsgiveravgift.
- Klikk på "Lagre".
Tips!
Bruker du Windows maskin? Klikk på "CTRL + F" på tastaturet. Et søkevindu dukker opp i nettleseren din. Skriv inn "Ekstra arbeidsgiveravgift" for å lettere finne frem til konteringsregelen du er på utkikk etter.
Bruker du Mac? Klikk på "CMD + F" på tastaturet. Et søkevindu dukker opp i nettleseren din. Skriv inn "Ekstra arbeidsgiveravgift" for å lettere finne frem til konteringsregelen du er på utkikk etter.
Ønsker du å bruke samme konto for ekstra arbeidsgiveravgift som for ordinær arbeidsgiveravgift? La feltet stå med "Ikke valgt".
Betaling av dette skjer sammen med den ordinære arbeidsgiveravgiften, under "Betaling av skatt". Det er altså summen av arbeidsgiveravgift som rapporteres og betales.