Fra og med 2023 er det innført ekstra arbeidsgiveravgift på 5% på lønn og ytelser som overstiger 750.000 per person.
Du kan lese mer om Arbeidsgiveravgift i a-meldingen her.
I Tripletex beregnes, føres og rapporteres dette ved innsending av a-melding.
Du vil få et nytt felt på a-meldingen som viser grunnlaget (altså beløpet over 750.000) og beløpet som vil rapporteres, per ansatt.
Dette blir så bokført og rapportert, på a-meldingen.
Er det aktivert “Ansattregnskap” under “Regnskap>Innstillinger>Regnskapsregler”, vil du kunne se føringene per ansatt i hovedboken. Når ansattregnskap er aktivert, så er valget fjernet i regnskapsregler.
Alle arbeidsgiveravgiftspliktige ytelser inngår i dette grunnlaget, utenom pensjonssparing (OTP). Refusjon sykepenger inngår også i dette grunnlaget, og påvirker den ansatte dette føres på.
Det er egne konteringsregler for denne nye arbeidsgiveravgiften, som heter “Ekstra arbeidsgiveravgift”. Du kan altså velge å få dette ført på egne kontoer, for lettere avstemming. Dette gjøres under “Regnskap> Innstillinger>Regnskapsregler”, og “Konteringsregler”.
Dersom du ikke velger noe her, så vil det føres på de samme kontoene som den ordinære arbeidsgiveravgiften. Ønsker du å bruke samme konto for ekstra arbeidsgiveravgift som for ordinær arbeidsgiveravgift, så lar du altså valget for ekstra arbeidsgiveravgift stå som (ikke valgt).
Ønsker du å føre mot egne kontoer må du velge en kostnadskonto og en balansekonto for dette.
Betaling av dette skjer sammen med den ordinære arbeidsgiveravgiften, under Betaling av skatt. Det er altså summen av arbeidsgiveravgift som rapporteres og betales.