Veileder
Du er i steg:
- Pensjonsinnretning
- Lønnsutbetaling
- Obligatorisk tjenestepensjon
- Opprette og sende a-melding
- Registrere betaling av skatt/arbeidsgiveravgift
- Pensjonsrapportering
Tripletex støtter innsending av følgende skjemaer til Altinn:
- A-melding
- eSkattekort
Les mer om hvordan du setter opp kobling til Altinn her
1. Opprette a-melding
- Gå til "Lønn>A-melding".
- Velg perioden du ønsker å sende a-melding for og klikk på "Oppfrisk".
3. Klikk på "Opprett" nederst til venstre.
4. Tripletex vil nå opprette a-melding på lønnsinformasjon og arbeidsforhold.
Ønsker du å sende a-melding for kun arbeidsforhold?
1. Gå til "Lønn>A-melding".
2. Velg perioden du ønsker å sende a-melding for og huk på "Arbeidsforhold".
3. Seksjonen "Arbeidsforhold" vil nå være synlig.
Du kan nå velge hvilken ansatt du ønsker å sende a-melding for.
4. Velg "Send a-melding".
Følg stegene under for å logge inn i Altinn.
2. Logg inn i Altinn
Systemet støtter kun påloggingsmetoden "Passord" og "Engangskode på SMS".
Pålogging med MinID eller BankID fungerer ikke.
1. Klikk på a-meldingen under kolonnen "Bilag".
Det vil stå et bilagsnummer eller "Detaljer" i blått.
2. Klikk på "Logg inn i Altinn".
3. Fyll ut nødvendige felt.
- Bruk Altinn-ID for
Velg selskapet i nedtrekksmenyen. - Fødselsnummer
Legg inn fødselsnummeret ditt her. - Passord
Skriv inn passordet ditt her. Dette skal være ditt personlige passord.
Har du glemt/mistet passordet ditt?
Les mer om hvordan du endrer passord her
4. Klikk på "Send meg engangskode".
5. Skriv inn engangskoden som du mottar på SMS.
Jeg mottar ikke engangskode på SMS
For å motta engangskode på SMS må du ha satt opp ditt mobilnummer i Altinn.
Les mer om hvordan du registrerer mobilnummer for å motta engangskode på SMS her
6. Klikk på "Logg inn i Altinn".
Nå er du innlogget i Altinn!
3. Sende a-melding
I seksjonen "Altinn" inne på a-meldingen vil du kunne se status på a-meldingen.
1. Klikk på "Send a-melding" nederst til høyre.
2. Vent et par minutter, deretter klikk på "Hent returmelding".
Hva er returmelding?
Returmeldingen er en beskjed fra Altinn på at enten innsendt a-melding eller kansellert a-melding er mottatt. Altinn vil da kunne returnere a-meldingen med en returmelding.
Returmeldingen kan komme tilbake fra Altinn med status "OK": det betyr at a-meldingen er mottatt med ingen avvik.
Eller med en retningslinje eller avvik i a-meldingen.
A-melding er innsendt når status på a-melding er en grønn check mark med "OK".
Skjemaet vil du finne i Altinn via "Min meldingsboks>Arkivert".
Ofte stilte spørsmål
Jeg får ikke hentet returmelding på a-melding, hva gjør jeg?
Det er tre årsaker til hvorfor du ikke får hentet returmelding på a-melding.
- Du mangler rettigheter i Altinn til å hente returmelding.
Les mer om roller i Altinn her - A-meldingen er åpnet/arkivert i Altinn.
- Det har gått for lang tid fra innsending til du har forsøkt å hente returmelding.
Du kan løse dette slik som dette:
1. Gå til "Lønn>A-melding".
2. Velg riktig periode og klikk på "Oppfrisk".
3. Klikk deg inn på a-meldingen det gjelder.
4. Sørg for at du er innlogget i Altinn, og klikk på "Send kanselleringsmelding".
5. Klikk nå på "Hent returmelding".
6. Nå kan du sende a-melding på nytt og hente ny returmelding.
Er det returmelding på kanselleringsmeldingen du ikke får hentet?
Ta ut en A06 i ods-format. Du vil da motta en A07 (avstemmingsinformasjon).
Send A07 til vår support på chat eller e-post (support@tripletex.no), så vil de kunne hjelpe deg med å hente inn returmeldingen.
Hvordan kansellerer/reverser jeg en a-melding?
Reversering av a-melding kan være nødvendig dersom du har sendt inn en a-melding med feil informasjon.
A-meldingen må først kanselleres, og deretter reverseres.
Skal a-meldingen fjernes helt må den også slettes.
Gjør følgende:
1. Gå til "Lønn>A-melding".
2. Velg riktig periode og klikk på "Oppfrisk".
3. Klikk deg inn på a-meldingen det gjelder.
4. Sørg for at du er innlogget i Altinn, og klikk på "Send kanselleringsmelding".
5. Klikk nå på "Hent returmelding".
6. Du vil nå kunne klikke på "Reverser" nederst til høyre, klikk på det.
7. Ønsker du å slette a-meldingen i tillegg kan du klikke på "Slett" nederst til høyre etter reversering.
A-meldingen vil nå ikke stå tilgjengelig i a-meldingsoversikten for ønsket periode.
Du kan opprette ny a-melding med oppdatert informasjon.
Hvordan sender jeg inntektsmelding?
Vi støtter ikke innsending av inntektsmelding.
Inntektsmelding må sendes manuelt i Altinn.no.
Lønnsinformasjon kan hentes ut fra lønnsrapporten:
- Gå til "Lønn>Lønnsrapport".