Hva er en integrasjon/API?
Integrasjon er en kobling mellom en eller flere systemer.
API står for Application Programming Interface, og er en kode som brukes for å utveklse data mellom to forskjellige systemer eller apper. Du bruker altså API'et for å lage en integrasjon.
Du kan opprette to typer brukernøkler (integrasjonsnøkler):
- Brukernøkkel for sluttbruker
- Regnskapskontorets brukernøkkel
Regnskapskontorets brukernøkkel
Regnskapskontorets brukernøkkel er et unikt kodeord som brukes for å sette opp integrasjon mot et annet system., og som registreres inne på regnskapskontorets konto.
Denne nøkkelen kan da enkelt kobles til flere klienter/kunder som regnskapskontoret har.
Nøkkelen kan registreres på deg selv eller en annen ansatt via fanen "API-tilgang".
Ønsker du å opprette en brukernøkkel inne på klienten?
Les mer om hvordan du skal opprette en brukernøkkel for sluttbruker her
En regnskapskontors brukernøkkel kan kun brukes i integrasjoner som støtter dette.
Får du feilmelding i integrasjonen ved bruk av regnskapskontorets brukernøkkel?
Ta kontakt med support for integrasjonspartner, eller prøv en brukernøkkel opprettet på ansatt eller kontakt i klientkontoen.
1. Aktivere Integrasjoner
1. Bestill tilleggstjenesten "Integrasjoner" via "Selskap>Mitt abonnement (evnt. Vår kundeside)".
Dette gjøres av en konto- eller brukeradministrator i selskapet.
Dette skal aktiveres inne på regnskapskontorets konto, og er ikke nødvendig å aktivere hos klienten.
2. Les gjennom vilkårene og klikk på "Aktiver".
2. Opprette brukernøkkel
En nøkkel kan til enhver tid kun ha samme eller mindre tilgang til systemet enn det brukeren man oppretter den på har.
Om du oppretter en nøkkel på en ansatt med tilgang til kun å logge på og føre timer vil du ikke kunne opprette en nøkkel som kan gjøre noe mer enn dette på vedkommendes ansattkort.
1. Gå til ansatt ("Selskap>Ansatte>Velg ansatt").
2. Klikk på fanen "API-tilgang".
3. Klikk på "Ny nøkkel".
4. Fyll ut nødvendige felt.
Applikasjon
I dette feltet skal du kunne velge applikasjonen som du ønsker å ha en integrasjon opp mot i listen.
Finner du ikke applikasjonen i listen?
Du kan huke på “Tilpasset oppsett” og skrive applikasjonsnavnet manuelt.
Dette navnet kan du få av integrasjonspartner eller integrasjonsutvikler i programmet du ønsker å integrere opp mot.
Tilpasset oppsett
Deretter markerer du for “Tilpasset oppsett”.
Her kan du velge tilgangene som integrasjonen skal ha.
- “Alle tilganger” gir integrasjonen tilgang til alle tilganger. Manglende tilganger som selve brukeren som nøkkelen opprettes på, vil være låst og utilgjengelig for endring. De kan heller ikke legges til med mindre de tilgangene blir delegert til den ansatte/kontakten det gjelder.
- “Gi brukernøkkel denne brukerens tilganger” kopierer tilgangene fra brukeren du oppretter nøkkel på.
- “Bestem selv” vil da ikke gi noen tilganger til integrasjonen enda, og du må selv redigere tilgangene på nøkkelen under fanen API-tilgang ved å klikke på applikasjonsnavnet i blått.
Regnskapskontorets brukernøkkel
Etter at du har valgt applikasjonen i punktet over, så kan du huke for “Regnskapskontorets brukernøkkel”.
Denne funksjonen definerer nøkkelen som regnskapskontorets brukernøkkel.
Du vil da kunne bruke den på tvers av klienter.
Gi nøkkelen et navn
Her velger du hva applikasjonen skal hete i brukernøkkeloversikten under fanen API-tilgang.
Du kan ikke bruke samme brukernøkkel for selve regnskapskontorets konto som for klienten.
Eksempel:
5. Klikk på "Opprett nøkkel".
3. Brukernøkkel (Employee token)
6. Du vil nå få opp en ny dialogboks med en unik nøkkel.
Dette er brukernøkkel, også kjent som "Employee token".
Nøkkelen vises kun en gang. Du er selv ansvarlig for å ta vare på denne nøkkelen.
Vi anbefaler å kopiere nøkkelen og sende den til deg selv på e-post.
Nøkkelen du får kan avvike i format fra den du ser på skjermbilde under.
7. Når du har lagret nøkkelen et trygt sted kan du trykke på "OK".
Applikasjonen vil nå dukke opp i oversikten over API brukernøkler.
8. Legg inn brukernøkkelen i integrasjonen.
Følg da nødvendige steg hos integrasjonspartner for å fullføre oppsettet der også.
4. Knytte brukernøkkel til klient
Nå som nøkkelen er opprettet må den knyttes opp mot klienten.
Dette kan gjøres på to måter:
1. Skal nøkkelen settes opp mot flere klienter samtidig?
- Klikk på "Kunde>Kunde/leverandør" i hovedmenyen til venstre.
- Marker ønskede klienter.
- Klikk på "Klienttilgang" øverst til høyre.
- Velg applikasjonen du ønsker å knytte klienten opp mot under feltet "Ansatt".
- Definer tilgangsmalen for integrasjonen under feltet "Tilgangsmal".
Tilgangsmal angir hvilke tilganger nøkkelen vil ha i forhold til klient/kunde og API-integrasjonen.
2. Skal nøkkelen settes opp mot kun en klient?
- Klikk på "Klient > Tilganger" i hovedmenyen til venstre.
- Velg klienten/kunden det gjelder.
- Klikk på knappen "API-nøkkel", deretter "Legg til ansatt"
- Velg den ansatte oppkalt etter API-et og trykk "Lagre endringer".
5. Innlogging til integrasjonen
Regnskapskontoret benytter API brukernøkkelen enten som innlogging eller registrerer denne API nøkkelen som angitt i applikasjonsleverandørens dokumentasjon.
6. Aktivering av API tilgang i klient
- Gå inn på klienten ved å klikke på selskapsvelgeren øverst til venstre i Tripletex, og velg klienten.
2. Klikk på "Selskap>Regnskapsfører" inne hos klienten.
3. Sørg for at det er valgt riktig regnskapsfører i feltet "Regnskapsfører", og huk på "API-tilgang" i seksjonen "Generelle tilganger".
4. Klikk på "Lagre".
API-tilgang skal som standard være på ved opprettelse av klienttilgang.
Ofte stilte spørsmål
Hvor finner jeg brukernøkkel tilganger?
- Under kolonnen “Nøkkel” vil du finne applikasjonsnavnet i blått.
Klikk på applikasjonsnavnet. - Du vil da bli tatt videre for tilgangsstyringen for nøkkelen der du kan legge til/fjerne tilganger.
Du kan ikke gi brukernøkkelen tilgang til noe brukeren du har opprettet den på ikke har fra før i Brukertilgang-fanen.
Jeg har glemt/mistet brukernøkkelen, hva gjør jeg?
Finn ansatttkortet nøkkelen ligger på.
- Klikk på fanen "API-tilgang".
- Klikk på "Gjenopprett nøkkel".
- Nå vil du få opp en ny nøkkel som erstatter den gamle.
Sørg for å lagre den nye brukernøkkelen et trygt sted. - Legg inn den nye brukernøkkelen i integrasjonen.