Hva er brukertilganger?
Brukertilganger er rettigheter som du blir tildelt for å kunne utføre ulike handlinger eller se ulike moduler i Tripletex.
Mangler du en modul, eller du kan ikke registrere eller foreta endringer i regnskapet, så er det mest sannsynlig fordi du mangler en tilgang.
Ta kontakt med din nærmeste leder som vil sørge for å gi deg de nødvendige tilgangene.
Denne artikkelen er et oppslagsverk over alle brukertilganger og hva de gir tilgang til.
1. Hvor finner jeg brukertilganger?
Brukertilganger finner du på både ansatte og kontakter.
Følg instruksen under for hvor du ser og kan aktivere/deaktivere ulike tilganger på en bruker:
- Gå til ansatt ("Selskap>Ansatte>Velg den ansatte det gjelder")
eller
kontakt ("Kunde>Kontakter>Velg den kontakten det gjelder"). - Klikk på fanen "Brukertilganger".
Kun brukeradministrator i kontoen har tilgang til brukertilganger. Les mer her.
2. Oversikt over alle brukertilganger
Generelle tilganger
Systemtilgang: Denne tilgangen styrer om brukeren kan logge seg inn i systemet eller ikke. Når du aktiverer denne tilgangen så vil systemet generere en e-post til brukeren det skrus på med mulighet for å aktivere bruker og sette egen passord for innlogging.
Ved å legge inn en dato i feltet der det står “Sluttdato” så vil systemtilgangen til den ansatte automatisk deaktiveres ved sluttdato.
Brukeren kan velges av andre brukere som fører timer, reise og utlegg m.m. i selskapet: Denne tilgangen tilgjengeliggjør føring opp mot denne brukeren. Er denne tilgangen av så vil ikke brukeren dukke opp lenger med mulighet for å føre opp mot de i regnskapet, eller dukke opp som valg under “Ny lønnsutbetaling”.
Alle aktive ansatte og kontakter burde alltid ha denne på.
Bruker har kun lesetilgang:
Dette betyr at brukeren kan kun lese innholdet på kontoen de har logget seg inn på, uten å foreta noen endringer. Dersom en bruker har dette aktivert så vil de få en feilmelding om “Manglende tilgang” eller “Du har ikke tilgang til dette” ved forsøk på å foreta endringer inne på kontoen.
Denne tilgangen er vanlig å ha på for for eksempel revisorer.
Brukeradministrator: En brukeradministrator kan opprette og slette brukere i kontoen. Personen kan også legge til og fjerne tilganger på alle ansatte og kontakter med systemtilgang.
Brukeradministrator kan godkjenne og sende betalinger til banken med bankintegrasjon via Autopay.
Administratorrollen gir også tilgang til “Mitt abonnement”, der man kan bestille moduler og tilleggstjenester. Det må alltid være minst en brukeradministrator i kontoen.
Kontoadministrator: Kontoadministrator er typisk en daglig leder eller en annen person med utvidede tilganger i kontoen, som f.eks tilgang til banktjenester. Kontoadministratoren vil få tilsendt viktig informasjon fra Tripletex vedrørende blant annet prisendringer og bestillinger.
En bruker med denne tilgangen kan også bestille moduler og tilleggstjenester via “Mitt abonnement” i løsningen og signere avtaler elektronisk på vegne av selskapet i Tripletex.
Brukeren vil også motta informasjon om og stå som Tripletex’ kontaktperson vedrørende personvernsforordningen (GDPR).
Det må alltid være minst en kontoadministrator i kontoen.
Bankintegrasjon via Autopay
Full tilgang til bank og betalinger (inkludert innstillinger): En bruker som har denne tilgangen kan da både legge til betaling på inngående faktura, men også godkjenne og sende betalinger til banken.
Denne tilgangen kan kun gis av brukeradministrator i kontoen.
Tilgang til betalingsoversikt (uten godkjenningsrett): Er denne aktivert så vil brukeren ha tilgang til å se betalingsoversikten, samt opprette, endre eller slette betalinger som ikke er godkjente.
Kan sende betalinger til betalingsoversikten (gjelder ikke lønnsutbetalinger):
Brukeren kan kun opprette, endre eller slette betalinger med unntak av lønnsutbetaling. Brukeren har ikke tilgang til betalingsoversikten.
Kan endre kontonummer for betalinger på kunder/leverandører: Brukeren kan legge til og endre på rubrikken “IBAN/BBAN” inne på alle kunde- og leverandørkort.
Timeliste
Timeregistrering: Brukeren kan føre timer på sin egen timeliste. Alle brukere som skal ha tilgang til Timeliste modulen må ha denne på.
Timelisteinnstillinger: Brukeren har tilgang til Timelisteinnstillinger der de kan endre og legge til internaktiviter, prosjektaktiviteter samt fjerne og legge til tilleggsfunksjonalitet under Timelistemodulen.
Ferieplan: Brukeren har tilgang til å se ferieplanlegging. Brukeren har da tilgang til å se ferieplan for alle ansatte og sine egne feriedager.
Tilgang til timelister for andre kontakter i samme selskap: Brukeren har tilgang til å se timelisten til andre kontakter som har tilknytning til samme kunde/leverandør på kontaktkortet. Denne tilgangen forbedres.
Fakturabeløp for egne timer: Brukeren har tilgang til å se fakturerbart beløp og timepris for sine timer under Timeliste -> Timeoversikt.
Timestatistikk - egne timer: Brukeren har tilgang til å se kun sin egen timestatistikk.
Timestatistikk - avdelingens timer: Brukeren har tilgang til å kunne se sine egne timestatistikk og hele avdelingens.
Denne tilgangen krever at “Timestatistikk - egne timer” er aktivert.
Timestatistikk - selskapets timer: Brukeren har tilgang til sin egen timestatistikk, avdelingens statistikk og hele selskapets timestatistikk.
Denne tilgangen krever at “Timestatistikk - egne timer” og “Timestatistikk - avdelingens timer” er aktivert.
Tilgang til alle timelister (inkl. godkjenning): Brukeren har full tilgang til timelistemodulen, og kan se både sine egne og hele selskapets timer. Brukeren kan også godkjenne timer og månedsoversikt.
Denne tilgangen kan aktiveres på avdelingsnivå og for hele selskapet.
Oppgave
Full tilgang til oppgavemodulen: Brukeren har tilgang til å se oppgave oversikt og opprette oppgave kategorier.
Tilgang til å opprette oppgaver: Brukeren har tilgang til oppgave oversikten og kan opprette nye oppgaver.
Tilgang til alle oppgaver: Brukeren har tilgang til å se oppgaveoversikten.
Reiseregning
Reiseregningsinnstillinger: Brukeren har tilgang til å se sine egne reiseregning/utlegg samt tilgang til å definere reiseregnings- og utleggsinnstillinger via tannhjulet inne på denne modulen.
Brukeren kan ikke opprette reiseregning eller utlegg.
Å registrere reiseregninger og ansattutlegg: Brukeren kan føre sine egne reiseregning og utlegg.
Tilgang til alle reiseregninger/ansattutlegg (inkl. godkjenning):
Brukeren har full tilgang til reiseregning og utlegg. Brukeren kan da se alle reiseregninger/utlegg, tilgang til reiseregningsinnstillinger og kan opprette utlegg og reiseregning. Brukeren kan føre utlegget på seg selv eller på andre ansatte.
Denne tilgangen kan aktiveres på avdelingsnivå og selskapsnivå.
Denne tilgangen krever også lesetilgang til ansattinformasjon.
Faktura
Tilgang til alle tilbud: Brukeren har tilgang til tilbudsoversikt og kan opprette nye tilbud.
Tilgang til å opprette tilbud: Brukeren har tilgang til tilbudsoversikt og kan opprette nye tilbud.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Tilgang til alle ordre: Brukeren har tilgang til ordreoversikt og kan opprette ny ordre/faktura.
Tilgang til fakturainnstillinger: Brukeren har tilgang til alle globale fakturainnstillinger der man kan definere innstillingene for nye ordre tilbud, innstillinger for prosjektfaktura, abonnement, logo på faktura, utseende på mal osv.
Tilgang til å opprette ordre: Brukeren har tilgang til ordreoversikt og kan opprette nye ordre/faktura. Brukeren har også tilgang til ordreimport.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Tilgang til fakturering/salgsrapporter: Brukeren har tilgang til fakturaoversikt, fakturajournal og kan importere faktura.
Regnskap
Regnskapsinnstillinger, kontoplan og historisk balanse: Brukeren har tilgang til årsregnskapsoversikt uten å kunne gjenåpne eller lukke periode.
Brukeren kan opprette historisk balanse og har tilgang til eiendelsoversikt og globale regnskapsinnstillinger der du kan se og endre mva-innstillinger, regnskapsregler, bilagstyper/nummerserier og betalingstyper.
Brukeren har også full tilgang til kontoplanen.
Hovedbok/full tilgang til alle bilag (inkl. lønnsinformasjon): Brukeren har tilgang til hele hovedbok og kan se alle bilag inkl. Lønnsbilag.
Brukeren har også tilgang til å se og opprette åpningsbalanse, samt tilgang til eiendelsoversikt.
Denne tilgangen kan aktiveres på avdelingsnivå og selskapsnivå.
Hovedbok/full tilgang til alle bilag (ekskl. lønnsinformasjon): Brukeren har tilgang til hele hovedbok, men kan ikke se lønnsbilag eller ansattinformasjon.
Krever at det er aktivert “Separat tilgangskontroll for lønnsinformasjon” under Regnskap -> Innstillinger -> Regnskapsregler -> Tilgangsstyring av lønnsinformasjon.
Denne tilgangen kan aktiveres på avdelingsnivå og selskapsnivå.
Resultatbudsjett: Brukeren har tilgang til å se alle budsjetter.
Denne tilgangen kan aktiveres på avdelingsnivå og selskapsnivå.
Overordnede regnskapsrapporter: Brukeren har tilgang til saldobalanse og alle resultatrapporter og balanserapporter.
Brukeren har også tilgang til regnskapsoversikt og årsregnskap, brukeren kan også lukke og gjenåpne perioder og se historisk balanse og åpningsbalanse.
Brukeren har tilgang til eiendelsoversikt.
Kunderelaterterte regnskapsrapporter: Brukeren har tilgang til kundereskontro, saldolister for kunder og eiendelsoversikt.
Leverandørrelaterte regnskapsrapporter: Brukeren har tilgang til leverandørreskontro, saldolister for leverandør og eiendelsoversikt.
Ansattrelaterte regnskapsrapporter: Brukeren har tilgang til ansattreskontro, saldolister for ansatte og eiendelsoversikt.
Denne tilgangen krever lesetilgang til ansattinformasjon og lønnsinformasjon.
Eiendelsrelaterte regnskapsrapporter: Brukeren har tilgang til eiendelsreskontro og eiendelsoversikt.
Bilag
Bilagsmottak: Brukeren har tilgang til bilagsmottak og kan registrere leverandørfaktura. Brukeren kan ikke bokføre bilag.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Ikke bokførte bilag: Brukeren har tilgang til ikke bokførte bilag og kan bokføre bilag.
Bilagsautomatisering: Brukeren har tilgang til automatisk bokføring av leverandørfaktura og kan opprette og endre maler for automatisk bokføring.
Brukeren har også tilgang til bilagsoversikt og kan opprette nye bilag og se slettede bilag.
Denne tilgangen krever tilgang til bilagsmottak og å kunne registrere og bokføre leverandørfaktura.
Bilagsimport: Brukeren har tilgang til bilag som er ført mot bruker i bilagsoversikt og kan importere bilag.
Denne tilgangen gir da tilgang til bilag som er sendt til attestering til brukeren og er bokført.
Kan registrere og bokføre leverandørfaktura: Brukeren har tilgang til å kunne registrere og bokføre ny leverandørfaktura med enkel eller detaljert føring.
Brukeren har også tilgang til alle bilag i bilagsoversikt.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Kan registrere og bokføre bankavstemming: Brukeren har tilgang til å se, endre og legge til i automatisk og manuell bankavstemming under Bank -> Bankavstemming.
Brukeren har tilgang til bilagsoversikt.
Denne tilgangen krever tilgang til lønnsinformasjon.
Kan registrere og bokføre mva-melding: Brukeren kan se og opprette mva-melding under Regnskap -> Mva-melding 2022.
Bruker har også tilgang til gammel mva-melding fra 2021 og senere under Bilag -> Mva-melding.
Bruker har tilgang til bilagsoversikt.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Kan registrere og bokføre inntekt: Brukeren har tilgang til å registrere og bokføre nytt bilag som inntekt.
Bruker har tilgang til bilagsoversikt.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Kan registrere og bokføre avansert bilag: Brukeren har tilgang til å registrere og bokføre nytt avansert bilag.
Bruker har tilgang til bilagsoversikt.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Kan registrere og bokføre refusjon av sykepenger: Brukeren har tilgang til å registrere og bokføre pensjon og refusjon av sykepenger via funksjonen Lønn -> Pensjon/sykepenger.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon og lønnsinnstillinger.
Kan registrere og bokføre tolldeklarasjon: Brukeren har tilgang til å registrere og bokføre tolldeklarasjon.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Attestering: Alle ansatte og kontakter som har systemtilgang og tilgangen “Brukeren kan velges av andre brukere som fører timer, reiser og utlegg m.m. i selskapet” har tilgang til attestering. Den som registrerer og bokfører leverandørfaktura vil da kunne velge de som mottaker av attesteringen.
For å få tilgang til tilleggstjenesten “Attestering” så må det aktiveres under Selskap -> Mitt abonnement av en brukeradministrator først.
Bruker er selskapsattestant (kan attestere for bedriften): Brukeren har tilgang til alle bilag som ligger til attestering under Bilag -> Attestering.
Denne tilgangen definerer brukeren som selskapsattestant for selskapet. Det er vanlig at daglig leder eller styreleder har denne tilgangen.
Dersom funksjonen “Selskapsattestant kan overstyre attesteringen” er aktivert via Regnskap -> Innstillinger -> Regnskapsregler -> Attestering så vil selskapsattestant også kunne overstyre attestering. Det vil si ferdig attestere et bilag.
Det må være minst en selskapsattestant i en konto.
Lønn
Lønnsinnstillinger: Brukeren har tilgang til globale lønnsinnstillinger og kan legge inn pensjonsinnretning, global ferie, normaltid, historisk lønnsbilag, og har også da tilgang til å opprette, se og endre lønnsarter, tilgang til lønnsregler og innstillinger for lønnsslipp.
Lønnsinformasjon: Brukeren har tilgang til å se lønnsbilag og andre bilag med lønnsinformasjon.
Hvis man har tilgang til rapporter og/eller hovedbok, så vil man kun ha tilgang til lønnsbilag og annen lønnsinformasjon i hovedbok/rapporter hvis man også har denne tilgangen.
Denne tilgangen kan aktiveres med tilgang til full ansattinformasjon for å kunne se arbeidsforholdet til den ansatte,.
Full tilgang til lønnsmodulen: Brukeren har tilgang til hele lønnsmodulen, både å se og endre på lønnsslipper og lønnsbilag men kan også opprette ny lønnsutbetaling, opprette a-melding, betale skatt og arbeidsgiveravgift, registrere pensjon og sykepenger, se skattekort og utføre lønnsimport.
Brukeren har også tilgang til lønnsrapport, feriepengeliste, fagforeningsliste og lønnssammenstilling.
Brukeren har ikke tilgang til lønnsinnstillinger.
Denne tilgangen gir også full tilgang til ansattoversikt og lønnsinformasjon, samt opprette nye ansatte.
Tilgangen kan aktiveres både på avdelingsnivå og selskapsnivå.
Prosjekt
Prosjektinformasjon: Brukeren har tilgang til alle prosjektene i prosjektoversikten, men får ikke tilgang til all informasjon inne på prosjektene.
Man får kun tilgang til fanene “Prosjektdetaljer”, “Reiser og utlegg”, “Oppgaver”, “E-post” og “Dokumentarkiv”.
Å opprette nye prosjekter: Brukeren har tilgang til å opprette prosjekt/tilbud.
Denne tilgangen krever tilgang til prosjektinformasjon.
Å registrere ordrelinjer/kostnader på prosjekter: Brukeren har tilgang til å registrere nye ordrelinjer under fanen “Ordrelinjer” inne under prosjektet.
Denne tilgangen krever tilgang til prosjektinformasjon.
Prosjektinnstillinger: Brukeren har tilgang til globale prosjektinnstillinger og kan definere arbeidsflyt for fakturering, generelle prosjektinnstillinger, innstillinger for nye prosjekter og avanserte innstillinger.
Denne tilgangen krever tilgang til prosjektinformasjon.
Prosjektstatus - selskap: Brukeren har tilgang til å se prosjektstatus på selskapsnivå og kundenivå.
Bruker må må være prosjektleder og/eller ha tilgang til alle prosjekter både på avdelings- eller selskapsnivå for å ha tilgang til å se prosjektstatus for hele selskapet, avdelingen eller per prosjekt brukeren er prosjektleder for.
Denne tilgangen krever tilgang til prosjektinformasjon.
Bruker kan være prosjektleder: Brukeren kan velges som prosjektleder inne på prosjekt.
Prosjektleder kan avslutte prosjekt.
Denne tilgangen krever tilgang til prosjektinformasjon og å opprette ny prosjekter.
Tilgang til resultatrapport for egne prosjekter: Brukeren har tilgang til å se resultatrapport for sine egne prosjekter. Brukeren har da en egen fane under prosjektet det gjelder som heter for “Resultatrapport”.
Vær oppmerksom på at denne tilgangen vil gi prosjektleder tilgang til samlet lønnsinformasjon for sine prosjekter i resultatrapporten hvis lønn føres mot prosjektene.
Denne tilgangen krever tilgang til prosjektinformasjon.
Full tilgang til alle prosjekter: Bruker har tilgang til hele prosjektmodulen og kan være prosjektleder, opprette nye prosjekter, og kan se prosjektstatus og resultat.
Tilgangen kan aktiveres på avdelingsnivå og selskapsnivå.
Produkt
Full tilgang til produktmodulen: Brukeren har full tilgang til produktmodulen inkl. Produktinnstillinger.
Brukeren kan ikke bekrefte varemottak.
Bruker kan være innkjøpsansvarlig: Brukeren har tilgang til å bekrefte varemottak.
Denne tilgangen krever at man har aktivert tilgangen “Full tilgang til produktmodulen”.
Kunde/leverandør
Full tilgang til alle kunder og leverandører: Brukeren har full tilgang til kundemodulen inkl. Innstillinger.
Tilgang til kunde- og leverandørinformasjon: Brukeren har tilgang til å se kunde- og leverandørkort og fullstendig kunde- og leverandøroversikt.
Brukeren har også tilgang til å se kontaktoversikt og opprette nye kontakter.
Brukeren trenger denne tilgangen dersom man de skal ha tilgang til bilagsmottak eller tilgang til å opprette kunder og leverandører.
Tilgang til å opprette kunde- og leverandørinformasjon: Brukeren har tilgang til å opprette nye kunder/leverandører samt opprette nye kontakter.
Denne tilgangen krever tilgang til kunde- og leverandørinformasjon.
Dokument
Tilgang til alle brukeres dokumentmottak: Brukeren har tilgang til dokumentmottak og notatoversikt.
Tilgang til å opprette notater: Brukeren har tilgang til å opprette notater men også se dokumentmottak og notatoversikt.
Med tilgang til å opprette notater vil du også kunne opprette notater fra maler. Du kan dermed også kunne lese innholdet i malene.
Tilgang til å opprette maler: Brukeren har tilgang til å opprette ny mal og se maler.
Brukeren har også tilgang til dokumentmottak og notatoversikt.
Dokumentarkiv:
Full tilgang: Brukeren har tilgang til hele dokumentarkivet og får også tilgang til å endre på mappestrukturen i arkivet.
Lesetilgang: Brukeren har tilgang til alle dokumenter uten tilknytning. Dokumenter uten tilknytning er dokumenter som ikke er knyttet til en kunde, leverandør, et prosjekt, en ansatt, et produkt eller en regnskapskonto.
Brukeren kan kun se informasjon som ligger i dokumentarkivet uten å kunne laste opp eller slette.
Brukeren har også tilgang til dokumentmottak og notatoversikt.
Skrivetilgang: Brukeren har tilgang til alle dokumenter uten tilknytning. Dokumenter uten tilknytning er dokumenter som ikke er knyttet til en kunde, leverandør, et prosjekt, en ansatt, et produkt eller en regnskapskonto.
Brukeren har tilgang til å se informasjon i dokumentarkivet, men også laste opp og slette mapper.
Brukeren har også tilgang til dokumentmottak og arkiv.
Rapport
Full tilgang til rapportmodulen: Brukeren har full tilgang til rapportmodulen og kan opprette, endre og slette alle rapporter.
Man kan i tillegg dele rapporter med ansatte/kontakter.
Denne tilgangen krever tilgang til å opprette nye rapporter.
Tilgang til å opprette nye rapporter: Brukeren har tilgang til å opprette rapporter. Men kan også redigere, slette og dele egne rapporter med ansatte/kontakter.
E-post
Tilgang til innstillinger for e-postkontoer: Denne tilgangen styrer mulighet til å legge til/endre e-postkontoer i Tripletex. Denne funksjonaliteten er ikke lenger mulig å aktivere.
Selskap
Full tilgang til selskapsinformasjon: Brukeren har tilgang til selskapsinformasjon via Selskap -> Selskapsinformasjon og kan se informasjon relatert til selskapet, ebilagsadresse, signerte lisenser og avtalevilkår, hvem som er kontoadministrator, fakturakonto, skattetrekkskonto og virksomheter/underenheter.
Brukeren har også tilgang til avdelinger og kan opprette ny avdeling og importere ansatte.
Lesetilgang til ansattinformasjon: Brukeren har tilgang til å se ansattinformasjon og ansattoversikt.
Brukeren kan ikke foreta endringer på ansattkort eller slette og opprette nye ansatte.
Full tilgang til ansattinformasjon: Brukeren har full tilgang til ansattinformasjon.
Denne tilgangen krever lesetilgang til ansattinformasjon og lønnsinformasjon.
Årsoppgjør
Tilgang til årsoppgjør: Brukeren har tilgang til årsoppgjør og kan sende inn og se årsregnskap for tidligere år.
Denne tilgangen krever tilgang til overordnede regnskapsrapporter for selskapet og full tilgang til hovedbok for hele selskapet (kan være både inkl. eller eksl. Lønnsinformasjon).
Årsoppgjør er en tilleggstjeneste som kan aktiveres via Selskap -> Mitt abonnement.
3. Hvorfor får jeg ikke opp flere seksjoner under "Generelle tilganger"?
- Se på seksjonen "Generelle tilganger".
- Fjern haken for "Kun tilgang til egne lønnsslipper".
- Klikk deretter på "Lagre".
Denne tilgangen gir kun tilgang til å logge inn i Tripletex for å se dine egne lønnsslipper, og må deaktiveres for å åpne opp for å gi den ansatte flere tilganger. Dette kan være tilganger som for eksempel føring av timer eller registrering av reiseregning/utlegg.
Les mer om å gi kun tilgang til egne lønnsslipper her