Hva er prosjektaktivitet?
I Tripletex har vi to former for aktiviteter ved timeføring: internaktivitet og prosjektaktivitet.
Les mer om internaktiviteter her
Prosjektaktivitet er aktiviteter som skal føres opp mot prosjekt, altså da arbeid som er fakturerbart og skal også lønnsutbetales på lik linje som internaktiviteter.
Ved timeføring av prosjektaktivitet vil inntekt og/eller kostnad på prosjektet påvirkes.
1. Opprette prosjektaktiviteter
- Gå til "Timeliste>Innstillinger" i hovedmenyen.
- Bla ned til seksjonen "Prosjektaktiviteter". Her ser du alle dine prosjektaktiviteter.
- Klikk på "Ny rad" for å opprette ny prosjektaktivitet.
- Huk på om prosjektaktiviteten skal viderefaktureres eller ikke under kolonnen "Fakturerbar".
- Klikk deretter på "Lagre".
Navn
Navn på prosjektaktiviteten, dette navnet vil være synlig ved valg av aktivitet under timeføring.
Nummer
Nummer bestemmer hvilken rekkefølge aktivitetene skal komme i under nedtrekksmenyen ved valg av prosjektaktivitet. Dersom nummerfeltet står tomt vil rekkefølgen følge hvordan prosjektaktiviteten er satt opp under rubrikken “Prosjektaktiviteter”.
Beskrivelse
Beskrivelse vil være for internt bruk, dette vil kun være synlig i Timeliste -> Innstillinger.
Fakturerbar
Fakturerbar bestemmer hvorvidt aktiviteten kan faktureres. Ved et timepris prosjekt så vil fakturerbare aktiviteter bygge opp fakturerbar inntekt på prosjektet.
Timepris
Her kan en sette inn en timepris mal som vil komme opp som standard valg når timepris modellen “Prosjektspesifikke timepriser” velges på prosjektet.
Les mer om timeprismodeller her
Inaktiv
Er det tidligere ført timer på en prosjektaktivitet, men som ikke lenger skal brukes kan boksen under "Inaktiv" hukes på. Aktiviteten vil da skjules ved timeføring i Timeliste.
Standardaktivitet for timeføring
Dersom du ønsker at en aktivitet skal dukke opp som et standard valg ved føring av prosjektaktiviteter kan dette defineres her.
Preferanser og andre innstillinger
I denne seksjonen kan du tilpasse innstillinger for prosjektaktivitet.
Velg inneværende periode på timestatistikk
Denne funksjonen setter automatisk inneværende periode i timestatistikken. Inneværende periode betyr fra starten av måneden og frem til dagens dato.
Kommentar er påkrevd på prosjektaktivitet
Dersom denne funksjonen er aktivert må ansatte legge inn en kommentar i kommentarfeltet når de fører timer på prosjekaktiviteter.
Kravet om kommentar gjelder ikke om du er administrator i kontoen, eller om du har full tilgang til alle prosjekter.
2. Føre timer på prosjektaktivitet
- Gå til "Timeliste>Timeliste" i hovedmenyen for å føre timer.
Du kan også føre timer på prosjektaktivitet via Tripletex-appen.
Les mer om timeføring i appen her
2. Velg prosjektet du ønsker å føre timer på under kolonnen "Prosjekt".
Velger du ikke prosjekt først vil du ikke kunne velge prosjektaktivitet.
3. Velg prosjektaktivitet du ønsker å føre timer på under kolonnen "Aktivitet".
4. Registrer antall timer utført på prosjektaktiviteten per dag.
Ønsker du å føre overtid/tillegg på prosjekt?
Les mer om hvordan du fører overtid/tillegg på prosjekt her
3. Timeoversikt
Gå til "Timeliste>Timeoversikt" i hovedmenyen.
Her vil du kunne se en aktivitetssammendrag over timer ført på prosjekt.
Klikk på "Flere valg" øverst på siden for flere filtreringsmuligheter, som for eksempel periode, ansatt eller hvilken aktivitet du ønsker å se oversikt over.
Ofte stilte spørsmål
Hvorfor får jeg ikke ført timer på et prosjekt i timelisten?
- Prosjektets startdato er frem i tid.
- Prosjektets sluttdato er passert / prosjektet er satt som avsluttet.
- Haken for 'Kun prosjektdeltagere kan registrere informasjon på prosjektet', er aktivert i detaljfanen på prosjektet, men den ansatte er ikke lagt inn.
- Brukeren har ikke tilgang "Prosjektinformasjon", og er ikke lagt inn som prosjektdeltager på det aktuelle prosjektet.
- Haken for "Tillat timeføring kun for prosjektaktiviteter som er knyttet til prosjektet" er aktivert i budsjettfanen på prosjektet, men ingen aktiviteterer lagt inn (se gjerne artikkel om "timeprismodeller").